12.4 C
Brno
Pátek, 31 března, 2023

Růst ekonomiky eurozóny se zrychlil, překonal očekávání

Odhady signalizovaly, že se tempo růstu nezmění. Mezičtvrtletní...

Mzdy se mají zvyšovat i ostatním zdravotníkům v nemocnicích

Na stole má být již konkrétní návrh. Platy...

Jak přežít pondělky a vyhnout se depresi?

Zahoďte znechucení z pracovního týdne za hlavu, takto ho začnete s nadšením.

Pondělní rána jsou celoplošně vnímána jako jedny z nejtěžších a nejnepříjemnějších částí týdne.

Když přežijete pondělí, pak se už pracovní týden jen zkracuje ai pohled lidstva je na zbývající dny pozitivnější. Slabou popularitu prvního pracovního dne v týdnu však potvrdili i vědci.

Podle výzkumu, o kterém informoval The Telegraph, jsou pondělky tak deprimující, že řada lidí nevěnuje svému okolí úsměv až do 11:16 dopoledne.

Autorem studie je britská značka potravin Marmite. Ve studii se také zjistilo, že polovina pracujících lidí do práce v pondělí zpožděna a aktivní produktivní prací stráví v průměru tři a půl hodiny.

K výsledkům výzkumu se vyjádřil klinický psycholog Alex Gardner, který tvrdí, že jakási nenávist k pondělí je hluboce zakořeněna v našich instinktech.

Jde o přerušení socializace v rámci velké skupiny lidí a první hodiny pracovního pondělí by měly být věnovány opětovnému spojování se s naším pracovním „kmenem“, tedy kolegy.

„V pondělí je nejideálnějším prostředím pro člověka práce, protože jsme ve svém smyslu stále jeskynní lidé v oblecích. Chceme mít pocit, že jsme součástí kmene, proto bychom měli jít s kolegy nejprve na sklenici čaje nebo kávy a až později začít pracovat. Díky socializaci nás pak čeká produktivnější týden než lidi, kteří skočí do pracovního nasazení od brzkého pondělního rána a tak mohou vyhořet,“ reagoval na výsledky psycholog pro The Telegraph.

Pro mnohé je už i neděle odpoledne časem, který přežívají ve špatné náladě. Jak tedy odstranit pocit znechucení a deprese z nového pracovního týdne? Zde je několik praktických rad:

  1. Změňte postoj
    Pondělí je často na nic, protože si to myslíte a kolem dokola v hlavě opakujete. Lze to považovat za vsugerování si názoru, který vám však žádným způsobem nepřilepší na celkové pohodě.

Mysl dokáže zázraky a tak, jak dokáže něco znechutit, dokáže vnímání dostat i do pozitivní roviny. Jak to tedy změnit? Naplánujte si na pondělí příjemnou aktivitu, na kterou se budete celý víkend těšit.

Dohadujte si na pondělí ráno kávu s přáteli nebo kolegy jako start do produktivního dne, oběd v příjemné společnosti nebo jinou aktivitu, o které víte, že vaší duši udělá dobře.

  1. Držte se spánkového režimu
    Uvolněnější víkendový režim způsobuje, že chodíme spát a vstáváme mnohem později než během pracovních dnů.

Každý týden si tak během dvou dnů opětovně rozházíme celý biorytmus, což lze přirovnat ke svíchání se z několikahodinového letu.

Chcete-li si usnadnit vstávání do prvního pracovního dne, snažte i během víkendu vybočit ze zažitého času maximálně o hodinu.

Pokud to přeci přepísknete, probudit se vám pomůže světlo. Nejbližší dny slibují slunce a příjemné počasí.

Hned po probuzení odostřete závěsy, vpusťte do pokoje světlo a vstaňte hned po zazvonění budíku. Díky působení světla v těle ustupuje tvorba melatoninu, spánkového hormonu a únava je brzy pryč.

  1. Pondělky jako srdeční záležitost
    Negativní pocity z pondělí pramení v mysli. Ta ovšem dokáže závažným způsobem ovlivnit i tělo a jeho stav.

Stres ze začátku pracovního týdne způsobuje často také zvýšený krevní tlak a zrychlený tep.

Ráno proto začněte činností, která vás uklidňuje. Může to být procházka, dechová cvičení nebo i příjemné toulení se k partnerovi.

Pro zlepšení činnosti srdce přijměte ráno kvalitní snídani. Zakomponujte do nich i špenát, který obsahuje vápník, zinek i hořčík. Například do omelety nebo zeleninově-ovocného smoothie.

  1. Neoslabujte imunitu alkoholem
    Na chicagské univerzitě Loyola přišli vědci na to, že nekonečné popíjení alkoholu během některého víkendového večera dokáže oslabit imunitu na celý další den.

Nadměrné požívání alkoholu označili jako takové, při kterém by vám bylo naměřeno více než 0,8 promile.

Konzumace alkoholu snižuje aktivitu leukocytů a monocytů, které chrání tělo před viry a bakteriemi a kvůli tomu je po „intoxikaci“ zranitelnější.

Pokud máte za sebou těžký víkend a velké oslavy, jejichž součástí byl i alkohol, není se co divit, že se cítíte vyčerpaní a unavení.

Řešením je snížit konzumaci alkoholu na dvě až tři skleničky za večer s přestávkou mezi jednotlivými skleničkami, ale i kvalitní jídlo.

Pokud už jste se rozhodli slavit s alkoholem v ruce, nezapomínejte pít během noci i dostatečné množství vody.

  1. Bolestivý víkend rozcvičte
    Bolest a pondělní únava může být u jiných jedinců způsobena přehnanou aktivitou.

Možná jste o víkendu vyrazili do zahrady nebo jste si konečně našli čas na pořádný trénink.

Pokud jste to přehnali, do práce pravděpodobně kráčíte s úmornou svalovou horečkou.

Začněte proto pondělní ráno jógou, která vám pomůže protáhnout si svaly a „napumpovat“ do nich více krve.

Můžete se také projet nebo se vydat do práce na kole, pokud vám to vzdálenost a terén dovoluje.

Nesnažte se však zbavit svalové horečky ještě tvrdším tréninkem, bolest si prodloužíte i do dalších dní.

Reviews

Další články autora